sarı nokta hastalığı

Sarı nokta, göz küresi içerisinde en net görüş sağlama alanı olan retina tabakasında bulunmaktadır. 5 milimetre gibi oldukça küçük bir alana sahip olsa da merkezi görmeden sorumlu olan bir yapıdır. Bu yapının içerisinde ışığın algılanmasını ve detayların görülmesini sağlayan bolca reseptör hücreler ve damarlar bulunmaktadır. Sarı nokta hastalığı ise, reseptör hücrelerin kaybı veya bozuk işleyişi sonucu ortaya çıkmaktadır. Görme yetisine büyük ölçüde zarar veren sarı nokta hastalığı, ilerleyen yaşlarda görülmektedir. Bu hastalık görme yetisinin tamamen kaybolmasına neden olmaz, ancak kişinin günlük yaşamını fazlasıyla olumsuz etkiler. Bu hastalığı ortadan kaldıracak kesin bir tedavi yöntemi olmasa da etkilerini hafifletecek veya ilerlemesini yavaşlatacak pek çok tedavi yöntemi bulunmaktadır.

Sarı Nokta Hastalığı Nasıl Oluşur?

Sarı nokta hastalığı başta yaşa bağlı olarak ortaya çıkan bir hastalıktır. Bu nedenle 65 yaş üstü kişiler yıl içerisinde düzenli göz muayenelerini ihmal etmemelidir. Aksi takdirde görüş açılarında ciddi daralmaların yaşanması kaçınılmaz olacaktır. Bu kişilerin dışında; kadınlarda, sigara kullanan bireylerde, obezite ve kilo sorunu yaşayan insanlarda, yüksek tansiyon ve kalp damar hastalıkları bulunduran kişilerde sarı nokta hastalığı görülebilmektedir. Ayrıca ailesinde sarı nokta hastalığı bulunan kişilerin de bu hastalığa yakalanma riski oldukça yüksektir.

Sarı Nokta Hastalığının Belirtileri Nelerdir?

Sarı nokta hastalığının en önemli belirtisi santral görme bozukluklardır. Hastalığın etkileri sabit olmayıp ilerleyici bir özelliğe sahiptir. Sarı nokta hastalığının, merkezi görme kayıpları, bulanık görme, çizgilerde eğiklik, az ışıkta görememe ve detayları fark etmekte zorlanma gibi daha pek çok belirtisi bulunmaktadır. Görüş alanının yaşam kalitesini zorlayacak derecede daralmaması adına belirtilerin herhangi biriyle karşılaşmayı beklemeden düzenli göz muayenesine gidilmelidir.

Sarı Nokta Hastalığının Tedavisi Nasıl Yapılır?

Sarı nokta hastalığı insanlarda tek tip şekilde görülen bir hastalık değildir. Kuru ve ıslak sarı nokta hastalığı olarak iki farklı tipte olan bu hastalığın çeşitli tedavi yöntemleri vardır. Ancak hiçbiri sarı nokta hastalığını tamamen ortadan kaldırmamaktadır. Yalnızca ilerlemesini yavaşlatıp görüş kalitesini artırmaya yönelik şekildedir. Kliniğimizde göz arkasını detaylı bir şekilde analiz eden OCT göz tomografi cihazı mevcuttur. Sarı nokta hastalığının  olup olmadığı, hangi tip olduğunu analiz  ederek tanı ve tedavisini yapmaktayız.

Kuru tip  sarı nokta hastalığının tedavisinde genel olarak sarı nokta hastalığını yavaşlatan antioksidan vitamin takviyesi kullanılmaktadır. Akdeniz diyeti, sigaranın bırakılması, kilo verilmesi , spor gibi aktiviteler ile sarı nokta ilerlemesi yavaşlatılabilinir. Islak (yaş) sarı nokta hastalığının tedavisinde ise intravitreal göz içi enjeksiyonlar uygulanabilmektedir. Bu yöntemler sayesinde hastalık oluşumuna sebep olan anormal kan damarlarının engellemesi gerçekleştirilir.

Yılda bir göz muayenesi ile bu sinsi ilerleyen göz hastalığının erken tanısı konulup tedavisi planlanabilir.