presbiyopi

Görme bozuklukları genetik dizilim ve kişinin yaşam tarzına bağlı olmak üzere yaşa bağlı olarak da gerçekleşebilmektedir. Bunun dışında diyabet gibi hastalıklar da geçici veya kalıcı olarak görme bozukluğuna neden olabilmektedir. Bu göz bozukluklarının içerisinde en yaygın görüleni ise yaşa bağlı olarak gelişen presbiyopi, yani yakını görme bozukluğudur. Yakını görememe açısından hipermetrop görme bozukluğu ile karıştırılabilir. Ancak presbiyopi kişilerin 40’lı yaşlarının sonrasında karşılaşabileceği bir göz bozukluğudur. Ancak hipermetrop ile her yaşta karşılaşabilmek mümkündür.

Presbiyopi Hastalığının Nedenleri Nelerdir?

Göz merceği, gözün yapısında bulunan ve görme işlevinin önemli bir kısmının gerçekleştiği yerdir. Şekil değiştirebilen bir özelliğe sahip olan mercek, görüntü kalitesinin de artırılmasını sağlar. Örneğin yakındaki bir cismin görülebilmesi için merceğin yapısı şişer ve görme kalitesini daha çok artırır. Kişinin yakındaki cisimleri görebilmesi temel olarak bu şekilde gerçekleşmektedir. Ancak ileriki yaşlarda göz merceği bu özelliğini kaybetmeye başladığından yakını görme konusunda netlik önemli derecede azalmaya başlayacaktır. Son olarak göz merceği sertleşir ve esnekliğini kaybederek kişinin yakını görebilmesinde zorluk yaşamasına neden olur. Bu görme bozukluğu da tıp dilinde presbiyopi olarak geçmektedir.

Presbiyopi Hastalığının Belirtileri Nelerdir?

Presbiyopi, 40’lı yaşlardan itibaren göz merceğinin yeteneklerini kaybetmesiyle görülmeye başlanan bir göz hastalığıdır. Her 40 yaş üstü kişilerde görülmesi kesin olmasa da bu hastalığa sahip olmayan 40 yaş üstü kişilerde daha farklı göz problemleri yaşanabilmektedir. Bunun en önemli belirtisi ise belli bir süre içerisinde ortaya çıkan yakını görmede zorluk çekme durumudur. Bu kişilerde belirtilerin ışığında bir cisme uzaktan bakma isteği oluşmaktadır. Presbiyopi hastalığının ileri evrelerinde ise kişi herhangi bir yardımcı ürün kullanmadan yakını görmeye çalıştığında alında ve şakaklarda ağrı oluştuğu gözlenmektedir. Bu ağrıların günlük yaşamı olumsuz etkilemeye devam etmemesi adına presbiyopi belirtileri gösteren kişi öncelikli olarak hekim muayenesinden geçmelidir. Ardından tedavi yöntemlerini düzenli bir şekilde uygulamalıdır.

Presbiyopi Hastalığının Tedavisi Nasıl Olur?

Göz merceğinin; sertleşmesi, esnekliğini yitirmesi ve içerisinde bulunan kapsüllerin yapısal olarak bozulması probiyopi hastalığına neden olmaktadır. Bunların haricinde gözün yapısında bulunan liflerin yaşa bağlı olarak bozulma göstermesi de presbiyopinin görülmesine neden olmaktadır. Gözler kendini yenileyebilen organlar olmadığından da bu nedenler sonucunda bir hastalık ile karşılaşmak kaçınılmaz haldedir. Presbiyopi hastalığının tedavisi için ise pek çok yöntem kullanılmaktadır. Bunlardan en sık olarak uygulananları presbiyopi gözlüğü ve presbiyopi kontakt lensidir. Bu yardımcı ürünler sayesinde kişinin yakın görüş kabiliyeti düzelir ve görüntü kalitesi artar. Aynı zamanda presbiyopi ameliyatı ile korneaya lazer uygulaması yapılarak da görüş kabiliyetinin artması sağlanabilmektedir.