katarakt nedir

Katarakt, ortaya çıktığı yaşa göre farklı etkiler ve tedavi yöntemleri bulunduran bir göz hastalığı çeşididir. Ortaya çıkmasındaki temel sebep retina üzerinde görüntü oluşmasını sağlayan merceğin normal işleyişinin bozulmasıdır. Göz merceğinin normal işleyişinin bozulması saydamlığını kaybetmesine ve bulanık hale gelmesi neden olur. Zamanla buzlu cam görünümünü alan göz merceği, ışık ve görüntünün retina tabakasına ulaşmasını engeller ve görme kabiliyetinin olumsuz etkilenmesine yol açar. Bu da tıbbi olarak katarakt oluşumunu beraberinde getirir.

Katarakt Nasıl Oluşur?

Göz merceği insan ömrünün sonuna kadar normal işleyişine devam edebilen bir doku değildir. Aksine insan vücudunda erken yaşlanan dokular arasında yer almaktadır. Görüntü oluşumunu sağlayan bu doku, ilerleyen yaşlarda saydamlığını yitirir ve katarakt oluşumuna sebebiyet verir. Bu hastalık etkilerinin gözlük kullanımıyla en aza indirilmesi ve hatta ortadan kaldırılması ise mümkün değildir. Tedavi edilmediği takdirde görme kabiliyetinin tamamen kaybedilmesine neden olan hastalık için cerrahi müdahaleler oldukça önemlidir.

Katarakt Hastalığının Çeşitleri Nelerdir?

Katarakt hastalığı ise yalnızca ilerleyen yaşlarda görülen bir hastalık olmayıp, belli sebeplere bağlı olarak her yaşta ortaya çıkabilmektedir. Katarakt hastalığının ortaya çıktığı yaşlara ve etken sebeplere bakıldığında 3 tip katarakt bulunmaktadır. Bunlardan ilki ve en sık karşılaşılanı yaşlanmaya bağlı olarak gelişen katarakt hastalığıdır. 50’li yaşlarda başlayıp 60 ve üstü yaşlarda müdahale gereksinimi duyulan bu katarakt çeşidi, göz merceğinin doğal olarak bir süre sonra işleyişini kaybetmesiyle ortaya çıkar.

Bir diğeri ise her yaşta görülebilen ve yalnızca yaşlanmaya bağlı olmayan katarakt tipidir. Burada katarakt oluşumundaki temel etken; göz iltihapları gibi katarakt harici göz problemleridir. 3 tip katarakt hastalığının sonuncusu ise doğumla birlikte ortaya çıkan katarakttır. Bebeğin anne karnındaki gelişimlerinin yetersiz olmasından kaynaklı olarak doğum esnasında fark edilebilen bir durumdur. Bu katarakt tipinde bebek en kısa sürede tedavi sürecinden geçmelidir.

Katarakt Hastalığının Tedavisi Nasıldır?

Katarakt bulunduğu her kişide aynı belirtileri veren bir hastalık çeşidi değildir. Göz muayeneleri esnasında hekim tarafından oftalmoskop uygulaması ile göz içine yapılan detaylı inceleme ile teşhis edilir. Hastalığın ilk safhalarında gözlük kullanımı ile görme kusurları en aza indirilebilir. Ancak gözlük kullanımı katarakt hastalığı için kesin bir çözüm değildir. Tamamen bu hastalıktan kurtulmak ve eski göz sağlığına dönebilmek için ameliyat en iyi çözümdür.